Talouspoliittinen
ministerivaliokunta vastaanotti pari päivää sitten valtion aluehallinnon tilasta
ja kehittämistarpeista kaksi selvitystä. Toisen tilaaja oli työvoima- ja
elinkeinoministeriö, toisen ympäristöministeriö. Selvitysten laatijat, kokeneet
hallinnon konkarit , ympäristöministeriön entinen hallintojohtaja Riitta Rainio
ja Länsi-Suomen läänin entinen maaherra Rauno Saari, päätyivät esittämään, että
keskushallinnon ohjausta ja ylipäänsä hallintoa olisi kevennettävä ELY:issä. Siten
saataisiin säästöä ja tehoa toimintaan. Tämän lisäksi molemmat esittävät
yksimielisesti, että ELY:jen talouteen saataisiin lisää rahaa, jos virastojen
hoitamat valvontatehtävät olisivat maksullisia. Ympäristölupien osalta
valvonnan maksullisuus sisältyykin parhaillaan lausuntokierroksella olevaan
ympäristönsuojelulain uudistamisehdotukseen.
Muutoin
selvityshenkilöiden ehdotukset kulkevat eri polkua: Saari toimeksiantonsa mukaisesti
miettii, miten ELY:t pystyvät toimeenpanemaan niille asetetut mittavat menojen
säästötavoitteet; Rainio sitä, miten ympäristöhallinnon asemaa voitaisiin
vahvistaa, jotta se paremmin pystyisi
vastaamaan mm. kasvavan kaivosteollisuuden lisääntyviin luvitus- ja valvontatehtäviin.
Selvityshenkilöiden
ehdotukset menevät poliittiseen pohdintaan. Helmikuussa hallituksen kehysriihen
aikoihin kuultaneen, mitä ehdotuksista aiotaan toimeenpanna.
Valtion
nykymuotoinen aluehallinto aloitti vasta pari vuotta sitten. Silloin
perustettiin lupa- ja valvonta-asioita
varten aluehallintovirastot, yhteensä kuusi kappaletta sekä elinkeino-,
liikenne ja ympäristökeskukset, yhteensä 15 kappaletta. Politiikoilla olisi
tuolloin ollut mahdollisuus päättää valtion aluehallinnon keskittämisestä
yhteen alueelliseen viranomaiseen. Tähän ei kuitenkaan päädytty. Ja nyt, jo
parin vuoden päästä kysytään, onko maakuntapohjainen ELY-verkko liian tiheä,
kun rahat eivät riitä ja henkilöstöä joudutaan vähentämään tärkeistä
asiantuntijatehtävistä.
Aluehallinnossa
jatkuviin muutoksiin ollaan väsytty. Siellä toivotaan työrauhaa ja aikaa
sopeutua tehtyihin muutoksiin. Voi kuitenkin olla, että valtion aluehallintoa
taas muutetaan, ehkä ei tällä vaalikaudella, mutta tulevaisuudessa.
Valtio
tarvitsee asiantuntevan ja tehokkaan aluehallinnon. Vaikka hyvät
tietoliikenneyhteydet ja sähköinen asiointi helpottavat kansalaisten asioimista
viranomaisissa, on vaikea kuvitella, että Suomen kaltaisessa laajassa ja
harvaanasutussa maassa ihmisten asioita voitaisiin hoitaa pelkästään nettiyhteyksien päästä. Aluehallinto on
lähellä asiakkaita .Aluehallinnon virkamiehet tunnetaan omalla alueella myös sen
verran hyvin, että ainakin tiedetään, ketä haukkua, jos päätös ei kansalaisen
mielestä mennyt oikein.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti