Ympäristöministeriön toiminnan koko hiilijalanjälki laskettiin ensimmäisen kerran käyttäen WWF:n ilmastolaskuria. Yhteensä ministeriön hiilidioksidipäästöt olivat 17 30,56 tonnia. Yhtä työntekijää kohden päästöjä syntyi keskimäärin 5,77 tonnia.
Ympäristöministeriössä ryhdyttiin kolme vuotta sitten systemaattisesti suunnittelemaan, miten ministeriön sähkön ja lämmön kulutuksessa voidaan olla energiapihimpiä, miten matkustamista ja paperinkäyttöä vähennetään. Tehtiin myös suunnitelma jätteiden määrän vähentämisestä ja kierrätyksestä. Koko ympäristöministeriön henkilökunta on ollut innolla mukana muuttamassa työpaikkaa todelliseksi ekovirastoksi.
Viime syksynä saavutettiin ekoviraston elämässä yksi merkkipaalu, kun YM:n ympäristöjärjestelmä sai Green Office-merkin.
Mitä on käytännössä tapahtunut? Sähkössä ministeriö on siirtynyt käyttämään uusiutuvaa energiaa. Paperin kulutus on suorastaan romahtanut ja matkustaminen on vähentynyt. Videoneuvottelut sitä vastoin ovat lisääntyneet. Roskakorit ovat hävinneet työhuoneista. Niiden sijalla on yhteisissä tiloissa kierrätyspisteitä. Talon puolesta virkamiehillä ja –naisilla on käytettävissä polkupyöriä työmatkoja varten.
Ympäristöministeriöstä kuitenkin matkustetaan yhä tiiviisti ilmastoneuvotteluihin ja muihin kansainvälisten järjestöjen kokouksiin. Yli 90 prosenttia Suomen ympäristölainsäädännöstä tulee EU:sta,. Sinne on pyrittävä vaikuttamaan. Tätä taustaa vasten ei ole ihme, että ympäristöministeriön hiilijalanjäljestä valtaosa tulee matkustamisesta.
Vielä joitakin aikoja sitten ympäristöministeriössä kompensoitiin matkustamista ostamalla päästöoikeuksia vapailta markkinoilta. Valtiovarainministeriön mielestä päästöoikeuksien ostaminen ei ollut sopivaa. Ilmastopäästöjen kompensoimista rahaministeriökään ei kuitenkaan periaatteessa vastusta. Ministeriössä etsitäänkin nyt sopivaa tapaa, jolla matkustamisen aiheuttamat hiilipäästöt voidaan kompensoida.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti