Valtioneuvosto hyväksyi viime viikolla Suomen arktisen
strategian. Edellinen strategia oli vuodelta 2010 ja se painottui pitkälle
ulkopolitiikkaan. Nyt hyväksytyn uuden asiakirjan keskiössä ovat talouden uudet
mahdollisuudet ja reunaehdot. Uudistettu strategia on laaja, lähes 60 sivuinen.
Sen johtoajatus on kiteytetty tiivistelmän otsikkoon. Suomi haluaa olla
aktiivinen ja vastuullinen arktinen toimija.
Mitä Suomi siis tahtoo?
Suomi haluaa viedä arktista osaamistaan pohjoiseen. Suomella
on vahva arktinen laivanrakennusosaaminen ja Itämeren liikenteessä testattu
meriliikenne- ja öljyntorjuntaosaamista. samoin kuin vahva tietotaito riskien ennakoinnista ja
hallinnasta. Suomalainen ympäristöä ja ilmastoa säästävä teknologia on avannut
liiketoimintamahdollisuuksia yrityksillemme eri puolilla maailmaa. Tällaista osaamista
tarvitaan myös arktisilla alueilla. Kysymys on ennen muuta siitä, miten
suomalaiset yritykset pystyvät kilpailemaan Jäämeren hankkeiden osatoimittajina
ja mitä valtio voi tehdä ovien avaamiseksi suomalaisen osaamisen vientiin
pohjoiseen. Strategian linjaus siitä, että arktinen alue on koko Suomen asia ja
valtio on valmis toimiin arktisen yhteistyön vahvistamiseksi , on tärkeä
kannanotto. Strategiassa esille nostetut liikenteen uudet näkymät ovat
mielenkiintoisia. Suomi tarvitsee yhteyden Jäämerelle.
Mitä sitten ovat reunaehdot, joista strategia puhuu.?
Reunaehdot taloudelle tulevat ympäristökysymyksistä ja
ilmastomuutoksesta.. Arktinen alue on keskellä nopeita ja ristiriitaisia
muutoksia. Ilmasto lämpenee arktisilla alueilla voimakkaimmin maailmassa, uusia
kuljetusreittejä avautuu, energiavaroja ja mineraaleja otetaan käyttöön,
matkailu kasvaa. Vakava öljyonnettomuus voi tuhota arktisen luonnon erittäin
pitkäksi aikaa.
Suomi haluaa myös perustaa uusia luonnonsuojelualueita
Pohjoisnavan ympärille. Suojelualueiden perustamista pohjoisille merialueille on
valmisteltu jo pitkään Arktisen neuvoston, kahdeksan arktisen maan muodostaman
kansainvälisen järjestön, alatyöryhmissä. Asia on ollut esillä myös
kansainvälisissä biodiversiteettisopimuksen neuvotteluissa. ja kansainvälisessä
merenkulunjärjestössä IMO:ssa. Tietoa erityisen herkistä ja arvokkaista merialueista on kerätty jo
useita vuosia. Päätöksentekijöillä on siten hyvä tietopohja ratkaista,
tehdäänkö suojeluverkon perustamisesta päätöksiä. Tähän saakka suojelualueita
on perustettu vain pohjoisille maa-alueille.
Suomi myös haluaa kehittää omaa pohjoistaan.
Arktinen strategia ei ole vain ohjelma, miten suomalaistan
osaamista viedään Jäämerelle. Suomella on myös oma pohjoinen, jossa on
kaivostoimintaa, metsäteollisuutta, matkailua ja alkuperäiskansoja. Myös oman
pohjoisen tulevaisuudesta on huolehdittava.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti