Ilmassa oli maaottelun tuntua, kun
virkamiesjoukolla kävimme eilen Tallinnassa neuvottelemassa Inkoon
LNG-terminaalin rakentamista koskevasta ympäristövaikutusten arvioinnista.
Gasum Oy suunnittelee rakentavansa nesteytetylle maakaasulle eli LNG::lle terminaalin
joko Inkooseen tai Porvoon Tolkkiseen. Tarkoituksena on, että terminaali
yhdistettäisiin Keski-Euroopan maakaasuverkkoon rakentamalla putki meren alitse
Viroon.
Euroopan unioni on luvannut
rahoitusta terminaalihankkeelle, koska maakaasuverkon vahvistaminen on EU:n
energian saannin turvaamiselle tärkeää. Itäisen Suomenlahden terminaalin
paikasta kilpailevat Suomi ja Viro. Viro on tarjonnut terminaalin paikaksi
Paldiskia. Koska Viro ja Suomi eivät päässeet yksimielisyyteen terminaalin
paikasta, asia on siirtynyt komission ratkaistavaksi. Päätöksen on luvattu
valmistuvan syksyn aikana.
Suomen molempien
terminaalivaihtoehtojen ; Porvoon ja Inkoon osalta Uudenmaan ELY-keskus antoi
viime viikolla oman lausuntonsa. Lausunnon mukaan Gasum Oy:n
ympäristövaikutusten arviointiselostus molempien terminaalivaihtoehtojen osalta
täyttää sille asetetut sisältövaatimukset. YVA on siis kunnossa ja hankkeen
toteuttaja Gasum Oy, joka on asettunut Inkoon kannalle, voi edistää hanketta
lupamenettelyn ja teknisen suunnittelun osalta.
Viron ympäristöministeriö ei ole
ollut samaa mieltä suomalaisten merenkulkun, liikenteen ja
ympäristöviranomaisten kanssa. Virolaiset ovat katsoneet, ettei Inkoo sovellu
LNG-terminaaliksi, vaan terminaalin oikea paikka on Paldiski. Viron
ympäristöministeriö on vedonnut elinkeinoministeriönsä tutkimukseen, jossa
viitataan mm. Inkoon sataman suuriin ruoppaustarpeisiin sekä vaikeisiin tuuli-
ja jääolosuhteisiin . Eilen Tallinassa selvisi, että elinkeinoministeriön
tutkimuksen pohjatiedot oli kerännyt Paldiskiin LNG-hanketta puuhaava yritys. Sen sijaan Viron meriturvallisuudesta
vastaavilla viranomaisilla ei ole ollut Suomen hankkeesta huomautettavaa. Varsinaisia
ympäristöongelmia Inkooseen ei virolaisten ympäristöviranomaistenkaan mielestä
liittynyt, mutta Inkoon sataman huonommuudesta ja Paldiskin paremmuudesta
tilaisuudessa keskusteltiin runsaasti. Paldiskin osalta ympäristövaikutusten
arviointi on Virossa vielä käynnissä, joten Suomen hanke on sitä nyt hieman
edellä.
Suomalaiset tuntuvat luottavan
siihen, että asiakysymykset ratkaisevat ja parempi hanke voittaa. Voi kuitenkin
olla, että EU:m pöydissä politiikka painaa asioita enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti