Juhlapuheissa rakennusvalvontaa kutsutaan milloin
rakentamisen edistäjäksi, milloin mahdollistajaksi. Vaaditaan myös
keskittymistä ennakoivaan ohjaukseen ja neuvontaan. Toisaalta kansalaiset,
jotka rakentavat ehkä kerran tai pari elämänsä aikana, haluavat rakennusvalvonnalta
yksilöllistä neuvonta- ja tarkastuspalvelua. Suomalainen on puolestaan
sellainen, että aina kun joku halli sortuu lumikuormasta tai sattuu muu
onnettomuus tai paljastuu rakennusvirheitä, ensimmäiseksi kysytään, mikä viranomainen
on laiminlyönyt tarkastus- ja valvontavelvollisuutensa.
Hallituksen käsittelyyn ensi viikon kehysriihessä tulevassa rakennepoliittisessa
ohjelmassaan hallitus on asettanut tavoitteeksi kuntien rakennusvalvonnan
kokoamisen suuremmiksi, ylikunnallisiksi yksiköiksi. Tämä tavoite on sinänsä
sisältynyt alusta pitäenkin hallituksen ohjelmaan, mutta niin
ympäristöministeriössä kuin kuntien rakennusvalvonnassa on jääty odottamaan,
miten kuntauudistus etenee.
Ympäristöministeriössä olemme päättäneet
aloittaa rakennusvalvonnan kokoamista koskevan uudistuksen valmistelun. Kuntauudistuksesta
riippumatta on tärkeää, että rakennusvalvontaa
ja sen kehittämisen edellytyksiä avoimesti arvioidaan yhteistyössä pienten ja
suurten kuntien kanssa.
Itsestään suuremmat rakennusvalvonnan yksiköt eivät tuo
tehoa ja kansalaisten kaipaamaa viranomaistukea rakentamiseen. Paljon riippuu
myös siitä, miten kuntien rakennusvalvontatoimessa kyetään muuttamaan toimintatapoja.
Tässä suhteessa sähköisen asioinnin eteneminen kunnissa on avainasemassa. Rakennuslupa pitää voida hakea sähköisesti
kunnan rakennusviranomaiselta. Sähköiset suunnittelutyökalut puolestaan mahdollistaisivat
suunnittelun ja suunnitelmien hallinnan sekä työmaan aikataulutuksen, valvonnan
ja logistiikan järjestämisen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti