Valtioneuvoston kanslia pyysi aiemmin syksyllä ministeriöitä
listaa Euroopan unionin lainsäädännöstä, joka on Suomelle erityisen hankalaa. Pyydettiin
myös kertomaan sääntelystä, jonka aiheuttamaa hallinnollista taakkaa voidaan
pitää suhteettomana saavutettuun etuun nähden.
Euroopan unionin lainsäädännön järkevyydestä käydään
unionissa tällä hetkellä laajaa keskustelua. Esimerkiksi Britanniassa ja
Hollannissa vaikuttavana voimana taustalla on EU-kriittisten voimien vahva
nousu.
Ilman eurokriittisiä silmälasejakin, voi reilusti sanoa,
että EU:n sääntelytulva on viime vuosina paisunut joka vuosi. Tästä on hyvä
puhua myös Suomessa. Onhan Kataisen hallitus parhaillaan tehostamassa lainsäädännön
yritysvaikutusten arviointia. Rakennepoliittisessa ohjelmassa hallitus haluaa myös
keventää yritysten sääntelytaakkaa. Kotimaisen lainsäädännön syynääminen ei auta, jos pelisäännöt tulevat EU:sta ja niitä sääntöjä kaikkien
jäsenmaiden on noudatettava rangaistuksen uhalla.
Ympäristöministeriön hallinnonalalla valtaosa säännöksistä
tulee EU:sta. Vaikka yhtään uutta kotimaista lakiesitystä ei annettaisi
eduskunnan käsiteltäväksi, EU:n direktiivitulva pitää ympäristöministeriön väen
hyvin työllistettynä. Näin ajattelee moni ympäristöministeriön virkamies, jonka
työpäivät kuluvat neuvotteluissa Brysselissä direktiivin sisällöstä ja
kotimaassa, kun raportoidaan direktiivin soveltamisesta EU:lle.
Välistä tuntuu, ettei Brysselissä olla kiinnostuneita siitä,
miten uusi lainsääntö on oikeasti onnistuttu toimeenpanemaan ja mitä
vaikutuksia sääntelyllä on ollut kansalaisille ja muille tahoille. Ja kanne
uhkaa, jos EU katsoo jäsenmaan panneen direktiivin voimaan sen mielestä väärin.
Vastauksessaan valtioneuvoston kanslialle ympäristöministeriö
ei nostanut esille yhtään EU:n säädöstä erikseen, vaan totesi, että EU:n
säännökset ovat nykyään usein liian yksityiskohtaisia ja pikkupiirteisiä, mikä
aiheuttaa hallinnollista taakkaa niin viranomaisille kuin toiminnanharjoittajille.
Ministeriössä kysytään myös, onko mitään järkeä siinä, että
EU vaatii vuosittain raportin direktiivin toimeenpanosta, kun jäsenmaassa
haluttaisiin oikeasti keskittyä siihen toimeenpanemiseen.
Keskustelu EU:n sääntelytulvan järkeistämisestä on
tervetullut. Tästä huolimatta ei kannata unohtaa, että kotimaisen
lainsäädännönkin perkaamisessa riittää
työtä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti